Plačiausias kraujo tyrimų tinklas Lietuvoje
Online registracija + tyrimų rezultatai
0
0

Rodikliai, kuriuos būtina sekti sportuojantiems

Kiekvienas fiziškai aktyvus žmogus turi žinoti savo sveikatos būklę. Literatūroje galima rasti daug teiginių, kodėl sportas yra sveikatai naudinga veikla, todėl žmogus nusprendęs pradėti gyventi sveikai – pradeda sportuoti ir koreguoti mitybą. Atrodo viskas patrauklu ir lengva, tačiau dažnai pradėjus sportuoti bei laikytis dietos, žmogus pasijaučia blogai, jaučia energijos stoką, bendrą silpnumą, nuovargį ar raumenų skausmus. Todėl pradėjus sportuoti būtina reguliariai stebėti savo būseną matuojant pulsą, kraujo spaudimą bei atlikti pagrindinius kraujo ir šlapimo tyrimus.

Kada rekomenduojama atlikti tyrimus?

Tirtis rekomenduojama reguliariai ir vos pajutus, kad savijauta po sporto blogėja. Tik reikia atsižvelgti į tai, jog laboratorinių tyrimų rezultatus gali koreguoti pats fizinis aktyvumas, todėl tyrimus privaloma atlikti pailsėjus ir jokiu būdu ne po sunkios treniruotės.

Pagrindiniai rodikliai, kuriuos būtina sekti

Dažnai sportuojantys net nepagalvoja, kad gali turėti aukštą cholesterolį ar per daug „blogojo cholesterolio“, o taip, visgi, pasitaiko. Turint aukštą cholesterolį yra pavojinga sportuoti be medikų priežiūros ir tikslingai paskirto krūvio, todėl net ir sportuojantis žmogus turi sekti savo cholesterolio rodiklius. Padidėjusį cholesterolį dažniausiai lemia netaisyklinga mityba (daug greito, riebaluose kepto maisto, mažai vaisių ir daržovių, mažai omega rūgščių turinčių produktų).

Darbingo amžiaus, sportuojantys žmonės patiria daug streso darbe, darbo dienos metu pamiršta gerti pakankamai skysčių ir dažniausiai, kad kofeinas palaikytų darbingą tonusą, geria daug kavos. Tokiu būdu netenkama skysčių ir mikroelementų, kurie svarbūs organų ir ypač raumenų, širdies bei inkstų veiklai.

  • Negaunant pakankamai kalcio – padidėja kaulų, raumenų ir sausgyslių traumų rizika.
  • Trūkstant kalio – galimi širdies veiklos sutrikimai, aritmijos, prieširdžių virpėjimas.
  • Trūkstant magnio – traukia mėšlungis, vargina raumenų spazmai ir skausmas po fizinio krūvio.

Visiems, kurie pasirenka sportuoti su tikslu sumažinti kūno svorį, būtina įvertinti skydliaukės hormonų rodiklius, nes išsibalansavusi skydliaukės veikla lėtina medžiagų apykaitą ir svorio reguliavimą.

Taip pat vienas svarbiausių ir paprasčiausių tyrimų, kurį reikia reguliariai atlikti, tai bendras kraujo tyrimas. Remiantis jo rezultatais galima vertinti kraujo tirštumą, skysčių poreikį, hemoglobino kiekį, kuris atspindi kraujo pajėgumą aprūpinti audinius deguonimi, galimą mažakraujystės riziką. Kartu su bendro kraujo tyrimų rekomenduojama išsitirti ir feritino kiekį, kuris leidžia iš anksto įvertinti, kiek žmogaus organizme yra geležies atsargų. Bendras kraujo tyrimas parodo, ar šiuo metu sergama mažakraujyste, o feritino kiekis gali patikslinti ir apie gresiančią mažakraujystę įspėti daug anksčiau.

Sportuojantiems labai svarbus ir vitamino D tyrimas, kadangi jo trūkumas gali padidinti traumų, stresinių lūžių, raumenų ir sausgyslių pažeidimo riziką. Esant vitamino D trūkumui sunkiau krenta kūno svoris, nes jo trūkumas padidina organizmo polinkį kaupti perteklinius riebalus.

Rekomenduojamų kraujo tyrimų yra labai daug, todėl kartais sunku išsirinkti kurie yra svarbiausi. Mūsų gydytojų komanda atrinko ir sukūrė tyrimų programą fiziškai aktyviems, sportuojantiems asmenims, kuri apima svarbiausius rodiklius: mikroelementus, inkstų, kepenų, skydliaukės, hormonų, vitaminų tyrimus. Ji tinkama bet kokio amžiaus žmogui nepriklausomai ar sportuojama mėgėjiškai ar profesionaliai. Taip pat tinka turintiems tokių tikslų kaip sumažinti kūno svorį ar išryškinti raumenis.

Patarimai geresnei savijautai

  • Sportuojantiems turi nepritrūkti vitamino D, geležies, kalcio, kalio, magnio ir kitų mikroelementų. Reikiamą jų kiekį užtikrinti padės įvairi ir tinkama mityba. Nepakeičiamas sportuojančių maistas – žuvis, pieno produktai, kiaušiniai, lapinės daržovės, bananai, riešutai. Tai lengvai įsisavinami ir minėtų vitaminų bei mikroelementų savyje turintys produktais.
  • Treniruočių metu organizmas praranda daug skysčių ir naudingų medžiagų, todėl, net ir nejaučiant troškulio, sportuojant būtina nepamiršti nuolat gerti pakankamai skysčių.
  • Skirkite laiko kokybiškam poilsiui. Pernelyg intensyvus ritmas gali išsekinti organizmą ir susilpninti imuninę sistemą.
  • Didinkite fizinį krūvį palaipsniui. Jei persistengsite, organizmas gali neatlaikyti didelio krūvio ir patirti traumą.
Alma Astafjeva

Autorius: Alma Astafjeva

Pareigos: Šeimos gydytojas (-a)

Visos naujienos
Susiję tyrimai
Tyrimų programos sportuojantiems Tyrimų programos sportuojantiems
82.50€