Vitaminas B1 (tiaminas) - "Antėja laboratorija"
Vitaminas B1 (Tiaminas)

Vitaminas B1 (Tiaminas)

54.45€
Vitaminas B1 (Tiaminas)

Vitaminas B1 (tiaminas) – vandenyje tirpus B grupės vitaminas, dalyvaujantis angliavandenių apykaitoje. Tai svarbi maistinė medžiaga, reikalinga tinkamai visų kūno audinių veiklai. Tiaminas buvo pirmasis atrastas B grupės vitaminas, todėl jis ir vadinamas B1. 

Vitamino B1 nauda

Vitaminas B1 reikalingas angliavandenių apykaitai organizme. Taip pat jis dalyvauja perduodant nervinį impulsą raumenims, atstatant nervų sistemą po didelio krūvio. Tiaminas skatina normalų augimą, vaisingumą ir laktaciją. Jis padeda išvengti nervų sistemos, smegenų, raumenų, širdies, skrandžio ir žarnyno sutrikimų. 

Vitaminas B1 gali būti skiriamas pacientams, kuriems jo trūksta, įskaitant sergančius periferiniu neuritu – periferinių nervų uždegimu. Taip pat jis gali būti skiriamas esant opiniam kolitui (lėtiniam storosios žarnos uždegimui), nuolatiniam viduriavimui ir prastam apetitui. Kai kurie sportininkai vartoja vitB1 tam, kad pagerintų savo rezultatus. 

Vitaminas B1 taip pat gali būti naudingas esant:

  • AIDS,
  • aftinėms opoms,
  • kataraktai,
  • glaukomai ir kitoms regėjimo problemoms,
  • vestibuliniam-ataksiniam sindromui,
  • gimdos kaklelio vėžiui,
  • diabeto sukeltam skausmui,
  • stresui,
  • širdies ligai,
  • inkstų ligai 2 tipo diabetu sergantiems pacientams,
  • judėjimo sutrikimui,
  • susilpnėjusiai imuninei sistemai.

Taigi vitamino B1 nauda organizmui įvairiapusė. Planuojate jį pradėti vartoti papildomai? Tuomet pasitarkite apie tai su gydytoju. Siekiant įvertinti tiamino kiekį organizme, Jums gali būti parekomenduotas vitamino B1 tyrimas. Atlikti jį galite ir „Antėja laboratorija“ klinikoje. Spauskite čia ir sužinokite, kur įsikūręs artimiausiais mūsų padalinys. 

Vitamino B1 trūkumas

Trūkstant vitamino B1, audiniuose kaupiasi piruvo rūgštis ir gliukozė skaidoma tik iš dalies, mitochondrijose vyksta mažesnė energijos (adenozino trifosfato – ATP) sintezė. Todėl pirmiausia sutrikimai prasideda tuose organuose, kurių pagrindinis energijos šaltinis yra angliavandeniai (nerviniame audinyje). 

Vitamino B1 trūkumas dažniausiai atsiranda dėl:

  • per didelio kiekio rafinuotų angliavandenių ir alkoholio vartojimo; 
  • lėtinių kepenų ligų; 
  • sutrikusio maisto medžiagų pasisavinimo dėl virškinamojo trakto ligų ar nepakankamos mitybos;
  • fizinio pervargimo;
  • hemodializės – pakaitinės inkstų terapijos. 

Trūkstant vitamino B1 gali pasireikšti tokie simptomai: 

  • galvos skausmas;
  • nuovargis;
  • dirglumas;
  • atminties susilpnėjimas;
  • rankų tirpimas;
  • miego sutrikimas;
  • sumažėjęs apetitas; 
  • sutrikęs virškinimas, dėl sulėtėjusios žarnyno peristaltikos užkietėję viduriai.

Kai ilgesnį laiką gaunamas nepakankamas vitamino B1 kiekis, susergama beriberi liga, kuri labiausiai pažeidžia nervinį audinį. Todėl prasideda nervų uždegimai, psichikos sutrikimai. Taip pat pažeidžiama širdies ir kraujagyslių sistema (sumažėja širdies susitraukimo jėga, padažnėja širdies susitraukimų dažnis, gali prasidėti širdies nepakankamumas), virškinamojo trakto motorinė ir sekrecinė funkcijos (sumažėja apetitas, žarnyno peristaltika, skrandžio sulčių sekrecija), atrofuojasi griaučių raumenys. 

Etanolis stabdo tiamino pernašą pro žarnų sienelę, todėl ilgesnį laiką vartojantiems alkoholį, maiste esančio vitamino B1 organizmas nepasisavina ir pasireiškia Wernicke-Korsakovo sindromas. Jam būdingas sutrikęs regėjimas ir judesių koordinacija, susilpnėjusi atmintis. 

Vitamino B1 paros norma

Vitamino B1 paros dozė yra  1,5–2 mg. Prakaituojant jo reikia daugiau, nes šis vitaminas pašalinamas su prakaitu. Vitamino B1 turėtų būti daugiau vartojama nėštumo ir žindymo metu, karščiuojant, patyrus traumą ir kitais atvejais, kai pagreitėja medžiagų apykaita. 

B1 vitaminas maiste

Šio vitamino daugiausia:

  • grūduose; 
  • miltuose (ypač rupaus malimo duonoje – daug tiamino yra grūdų luobelėse); 
  • alaus mielėse; 
  • mėsoje (kepenyse, inkstuose); 
  • pieno produktuose; 
  • daržovėse (ypač ankštinėse, taip pat bulvėse, morkose, kopūstuose);
  • riešutuose;
  • saulėgrąžų sėklose;
  • kiaušiniuose;
  • kruopose. 

Tam, kad nepasireikštų vitamino B1 trūkumas, naudinga savo maisto racioną papildyti šiais maisto produktais. 

Vitamino B1 perteklius

Pavartojus per didelę vitamino B1 dozę gali pasireikšti silpnumas, galvos skausmas, prasidėti traukuliai.

Vitamino B1 sąveika su kitomis medžiagomis

Arbatoje ir kavoje yra taninų, cheminių medžiagų, kurios gali sąveikauti su vitB1, apsunkindamos jo pasisavinimą. 

Kai kurios žaliuose vėžiagyviuose ir žuvyje esančios cheminės medžiagos gali sunaikinti tiaminą. Todėl jei suvartojamas didelis tokių maisto produktų kiekis, gali atsirasti vitamino B1 trūkumas. Verdant maistą tokios cheminės medžiagos sunaikinamos, tačiau kartu sunaikinamas ir tiaminas.

Atlikite vitamino B1 tyrimą „Antėja laboratorija“ klinikoje ir įsikinkite, ar organizme jo netrūksta. Išlikite sveiki!