Vitaminas B6 (Piridoksinas) - "Antėja laboratorija"
Vitaminas B6 (Piridoksinas)

Vitaminas B6 (Piridoksinas)

54.45€
Vitaminas B6 (Piridoksinas)

Vitaminas B6, kitaip dar žinomas kaip vitB6 arba piridoksinas, yra vandenyje tirpus vitaminas. Jis reikalingas baltymų, riebalų bei angliavandenių apykaitai, raudonųjų kraujo kūnelių ir neurotransmiterių susidarymui. Organizme piridoksinas nėra gaminamas, todėl svarbu jo gauti su maistu arba papildais. Tinkamas šio junginio kiekis padeda palaikyti gerą sveikatos būklę ir netgi gali užkirsti kelią tam tikroms lėtinėms ligos. Plačiau aptarsime vitamino B6 naudą ir kitus svarbiausius aspektus.

Vitamino B6 nauda

Yra daug priežasčių, kodėl vitaminas B6 reikalingas ir naudingas mūsų kūnui. Taigi nieko nelaukime ir pereikime prie jų.

Gali pagerinti nuotaiką ir sumažinti depresijos simptomus

Piridoksinas būtinas kuriant neurotransmiterius, įskaitant serotoniną, dopaminą ir gama-amino sviesto rūgštį (GABA), kurie atsakingi už emocijas. Todėl jis svarbus reguliuojant nuotaiką. Šis vitaminas taip pat gali turėti įtakos mažinant aukštą aminorūgšties homocisteino kiekį kraujyje, kuris susijęs su depresija ir kitomis psichikos problemomis.

Tyrimais įrodyta, kad kai kurie depresijos simptomai, susiję su mažu vitamino B6 kiekiu kraujyje ir vartojimu, ypač vyresniame amžiuje, kuomet būdingas vitamino B trūkumas. Visgi nėra įrodyta, kad piridoksinas padeda išvengti depresijos ar ją gydyti.

Gali būti naudingas smegenims

Manoma, kad vitaminas B6 gali padėti pagerinti smegenų veiklą ir užkirsti kelią Alzheimerio ligai. Tačiau tyrimų rezultatai prieštaringi. Nustatyta, kad piridoksinas gali sumažinti homocisteino kiekį kraujyje, taip padidindamas Alzheimerio riziką. Taigi norint geriau suprasti šio vitamino poveikį smegenų sveikatai reikia atlikti daugiau tyrimų.

Gali padėti išvengti anemijos ir ją gydyti

B6 vitaminas svarbus hemoglobino gamybai, todėl gali padėti išvengti anemijos ir ją gydyti. Remiantis tyrimų duomenimis, mažas piridoksino kiekis yra susijęs su mažakraujyste, ypač nėščioms ir vaisingo amžiaus moterims. Visgi joms vitamino B6 trūkumas nustatomas pakankamai retai. Todėl nėra daug tyrimų apie šio junginio vartojimą gydant anemiją. 

Gali padėti sumažinti širdies ligų riziką

Piridoksinas gali padėti išvengti arterijų užsikimšimo ir sumažinti širdies ligų riziką. Tyrimų rezultatai rodo, kad žmonėms, kurių kraujyje yra mažas B6 vitamino kiekis, gresia beveik dvigubai didesnė rizika susirgti širdies ligomis nei tiems, kurių kraujyje yra didesnis šio junginio kiekis. Manoma, kad tai lemia piridoksino vaidmuo mažinant padidėjusį homocisteino kiekį, kuris susijęs ir su širdies ligomis. 

Gali padėti sumažinti pykinimą nėštumo metu

Jau kurį laiką B6 vitaminas naudojamas mažinant pykinimą ir vėmimą nėštumo metu. Nėra tiksliai žinoma, kodėl jis padeda gydant šiuos simptomus. Tačiau manoma, kad taip gali būti dėl šio vitamino vaidmens užtikrinant sveiką nėštumą. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad kasdienis jo vartojimas pirmąsias nėštumo savaites padeda sumažinti pykinimo jausmą ir vėmimą. 

Gali padėti išvengti vėžio

Suvartojant pakankamai vitamino B6 gali sumažėti rizika susirgti tam tikromis vėžio rūšimis. Nors nėra tiksliai žinoma, kodėl, įtariama, kad tokį poveikį gali lemti šio junginio gebėjimas kovoti su uždegimu. Tyrimais įrodyta, kad tinkamas su maistu suvartojamo vitamino B6 kiekis ir pakankamas jo lygis kraujyje susijęs su mažesne storosios žarnos vėžio rizika. Šis junginys taip pat gali sumažinti ir krūties vėžio riziką. Visgi norint patikslinti vitB6 vaidmenį vėžio prevencijoje reikia atlikti daugiau tyrimų.

Gali būti naudingas gydant PMS simptomus

Tyrimais įrodyta, kad piridoksinas gali padėti gydyti priešmenstruacinio sindromo (PMS) simptomus, įskaitant nerimą, depresiją ir dirglumą. Nors tokie rezultatai daug žadantys, juos riboja pakankamai maža imtis ir trumpas laikotarpis. Todėl siekiant tiksliau įvertinti vitamino B6 poveikį gerinant PMS simptomus, reikia atlikti daugiau tyrimų.

Gali pagerinti akių sveikatą ir užkirsti kelią jų ligoms

B6 vitaminas gali padėti išvengti akių ligų, ypač amžinės geltonosios dėmės degeneracijos – regėjimo praradimo, paveikiančio vyresnio amžiaus žmones. Padidėjusi tokios ligos rizika siejama su aukštu homocisteino kiekiu kraujyje. Kadangi piridoksinas padeda jį sumažinti, vartojant pakankamą tokio junginio kiekį, gali sumažėti tikimybė susirgti amžine geltonosios dėmės degeneracija.

Gali padėti gydyti su reumatoidiniu artritu susijusį uždegimą

Vitaminas B6 gali padėti sumažinti su reumatoidiniu artritu susijusius simptomus. Stiprus dėl šios ligos atsirandantis uždegimas gali lemti mažą piridoksino kiekį. Tačiau nėra aišku, ar šis vitaminas sumažina uždegimą reumatoidiniu artritu sergantiems žmonėms. Prieštaringi tyrimų rezultatai gali būti susiję su skirtinga piridoksino doze ir tyrimo trukme. 

Vitamino B6 nauda mūsų organizmui įvairiapusė. Nors tam tikras jo poveikis nėra tiksliai aiškus, šio junginio trūkumas gali sukelti įvairius sutrikimus. Daugiau apie juos pasakojame toliau tekste. 

Vitamino B6 trūkumas

Vitamino B6 trūkumas gali pasireikšti dėl žarnyno ligų, vartojant tam tikrus vaistus (pavyzdžiui, skirtus tuberkuliozei, epilepsijai ir depresijai gydyti, sulfanilamidus, antibiotikus, geriamuosius kontraceptikus), alkoholį. Vyresnio amžiaus žmonėms būdingas sumažėjęs vitamino B6 pasisavinimas. VitB6 poreikis padidėja nėštumo ir žindymo metu, sportininkams, vartojantiems daug baltyminio maisto, taip pat sergantiesiems nervų ligomis. 

Esant vitamino B6 trūkumui gali pasireikšti:

  • nuovargis, susilpnėjęs imunitetas ir atmintis;
  • odos ir gleivinių uždegimas, paraudusi burnos gleivinė ir liežuvis;
  • neurologiniai sutrikimai: miego sutrikimai, periferinė neuropatija, pablogėjusi koordinacija, padidėjęs dirglumas ir jautrumas;
  • depresija;
  • apetito sumažėjimas, pykinimas;
  • kardiologiniai sutrikimai (pažeidžiamas širdies raumuo, padažnėja širdies ritmas);
  • mažakraujystė;
  • kalcio, magnio ir fosforo apykaitos organizme pablogėjimas;
  • kepenų riebalinė degeneracija;
  • nereguliarus kraujavimas menstruacijų metu;
  • dažnesnis pykinimas ir patinimas nėštumo metu.

Norint užtikrinti pakankamą vitamino B6 kiekį organizme, svarbu subalansuotai maitintis, o esant poreikiui – vartoti papildus.
 

D.U.K.

1. Kokia yra vitamino B6 paros norma?

Rekomenduojama vitamino B6 paros dozė vyrams yra yra 2 mg, moterims – 1,8 mg per dieną, nėščiosioms – 1,9 mg, o maitinančioms – 2,5 mg. Priešmenstruaciniam sindromui lengvinti patariama suvartoti 50–100 mg piridoksino per parą.

2. Kas padeda pasisavinti vitaminą B6?

Vitaminas B6 veikia kartu su kitais B grupės vitaminais, taip pat su cinku ir magniu. Geriausia jį vartoti su maistu ir cinko papildais.
 

3. Kas trukdo pasisavinti vitaminą B6?

Pasisavinti šį vitaminą trukdo alkoholis, rūkymas, kontraceptinės tabletės, dieta, kurioje gausu baltymų, perdirbti maisto produktai. Prastesnis vitamino B6 pasisavinimas būdingas ir vyresnio amžiaus žmonėms.

4. Kokiame maiste yra vitamino B6?

Vitamino B6 nedideliais kiekiais yra daugelyje produktų: vištienoje, kalakutienoje, jautienoje, kepenyse, žuvyje, kiaušiniuose, bananuose, bulvėse, špinatuose ir kitose daržovėse. 
 

5. Kada gali atsirasti vitamino B6 perteklius?

Vitamino B6 padidėjimas kraujyje galimas ilgai vartojant jį ypač didelėmis dozėmis. Tuomet gali sutrikti nervų sistemos veikla ir koordinacija, sumažėti plaštakų bei pėdų jautrumas, atsirasti galūnių tirpimas, odos pažeidimai, rėmuo ir pykinimas, padidėti jautrumas saulei.

6. Kokia yra piridoksino sąveika su vaistais?

Šis vitaminas gali sąveikauti su tam tikrais receptiniais vaistais. Kiti vaistai ir kai kurie žolelių papildai gali žymiai paveikti jo įsisavinimą. Todėl prieš vartojant vitamino B6 papildus reikėtų pasitarti su gydytoju.